woensdag 6 november 2013

Skincare Mythen - Parabenen

Skincare Mythen - Parabenen

 

Ik ga me werkelijk moeten inhouden in deze rubriek, want er zijn zoveel verkeerde opvattingen betreffende huidverzorging. We kunnen het zo zot niet bedenken of er zijn misopvattingen. Daarom dat ik deze rubriek in verschillende delen heb geplaatst.

Mythe 1: 'Oohneeeee, ik wil absoluut geen parabenen als bewaarstof in mijn cosmetica. Ik heb er eens een heel artikel over gelezen dat je daar kanker van kan krijgen.'
 Mijn haren gaan niet alleen omhoog bij het horen van deze misopvatting, straffer nog, mijn haren gaan werkelijk alle kanten op en ik moet me inhouden om niet een ware PowerPoint te tonen. Vroeger hadden ze ook eens gelezen dat asbest sigaretten filters gezonder zouden zijn...

Parabenen zijn bewaarstoffen die ervoor zorgen dat bacteriën niet kunnen overleven in je product, waardoor je product langer goed blijft en niet opeens zal tranen (vochtdruppels), shiften (zichtbare water en olie fase) of inefficiënt worden.

Als je geen parabenen wilt in huidverzorging omdat ze kankerverwekkend kunnen zijn, dan zou ik je ook aanraden om je hele koelkast en droge voeding weg te gooien en alleen te eten uit je (uiteraard) biologische moestuin. Parabenen (E nummer in voeding) zitten overal! De reden dat deze zo frequent worden gebruikt, is omdat ze ook zo veilig zijn! Parabenen worden al tientallen jaren gebruikt en zijn zo vaak getest door allerlei instanties dat je je absoluut geen zorgen moet maken.
Europa is op het gebied van toegelaten ingrediënten zeer, maar dan ook zeer streng. Verdenken ze ook maar iets dan zullen ze de fabrikanten verplichten het uit de producten te halen en zal het op de zwarte lijst geplaatst worden.

Straffer nog: Door de hele hitse rondom parabenen voelen velen cosmetica giganten zich genoodzaakt om deze uit hun producten te halen en te vervangen door andere, meer natuurlijke (lees: duurdere) bewaarstoffen. Hierdoor verliezen ze geen klanten, want Mevrouw Bettencourt (L'oreal) weet maar al te goed dat parabenen veilig zijn.

Gevolg? De nieuwe, meer 'natuurlijke' bewaarstoffen zijn nog maar weinig getest in tegenstelling tot de parabenen met als gevolg dat meer mensen een allergische reactie krijgen op deze zogenaamde 'betere bewaarstoffen'.

Never Change a winning team!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten